درباره استرالیا جنوبی بیشتر بدانید

استرالیا جنوبی

جغرافیا و آب و هوا

زمین های استرالیای جنوبی (ساوترن استرالیا) دارای حجم زیادی از مراتع خشک و نیمه خشک و مقادیری کوهستانهایی با کوههای کوتاه است. صنایع اصلی و صادرات استرالیای جنوبی گندم، شراب، پشم و بیش از نیمی از شراب استرالیا در مناطق استرالیای جنوبی تولید می‌شود. بخش جنوبی این ایالت دارای آب و هوای مدیترانه ای است در حالی که باقی ایالت خشک یا نیمه خشک است. دمای روزانه در بخش هایی از ایالت در ژانویه و فوریه می تواند تا ۴۸ درجه سانتی گراد هم برسد.

اقتصاد

متوسط اشتغال سالانه استرالیای جنوبی برای سال ۲۰۰۹ -۲۰۱۰ ، ۸۰۰۶۰۰ نفر بوده یعنی ۱۸ درصد بالاتر از ۲۰۰۰-۲۰۰۱. در همین مدت مشابه، اشتغال سالانه ۲۲ درصد افزایش یافت.
بزرگترین بخش اشتغال استرالیای جنوبی مراقبتهای پزشکی و کمک های اجتماعی است. تجارت خرده فروشی، دومین کارفرمای بزرگ ایالت است با ۱۲ درصد نیروی کار. صنعت تولید نقش مهمی در اقتصاد استرالیا بازی می کند. صنعت تولید شامل خودرو، ساخت قطعات،  داروسازی، فناوری دفاع، سیستمهای الکترونیکی می شود. اقتصاد استرالیا به صادرات بیش از هر کشور دیگری متکی است.
اقتصاد استرالیای جنوبی شامل صنایع عمده زیر است: گوشت و آماده سازی آن، گندم، شراب، پشم و پوست گوسفند، ماشین آلات، فلزات و تولید ماهی و سخت پوستان، وسایل نقلیه جاده ای و قطعات فرآورده های نفتی. آموزش و پرورش و تجهیزات نظامی نیز رو به رشد است. استرالیای جنوبی کمترین میزان بودجه فدرال برای شبکه جاده محلی خود از سرانه کشور را دریافت می کند.
معدن المپیک دم (Olympic Dam) در شمال استرالیای جنوبی بزرگترین سپرده اورانیوم جهان با در اختیار داشتن بیش از یک سوم از ذخایر قابل بازیافت جهان و ۷۰ درصد در استرالیا است. این معدن در حال حاضر ۹ درصد از تولید اورانیوم جهان را تامین می کند. معدن سد المپیک همچنین چهارمین معدن مس باقی مانده در جهان و پنجمین کشور طلا در جهان است .

دولت

در استرالیای جنوبی سلطنت مشروطه ملکه استرالیا حاکم و فرماندار استرالیای جنوبی نماینده او است. استرالیای جنوبی اولین در استرالیا و دومین در جهان بعد از نیوزیلند بود در دادن حق رای به زنان و اجازه نامزدی زنان در دولت. استرالیای جنوبی به ۷۴ منطقه محلی تقسیم می شود . شوراهای محلی مسئول واگذاری توابع پارلمان استرالیای جنوبی هستند مانند زیرساختهای جاده و مدیریت زباله. درآمد شورا ها عمدتا از مالیات بر املاک و کمکهای مالی دولت می آید.

جمعیت و تحصیلات

اکثریت جمعیت این ایالت در آدلاید هستند حدود ۱۲۶۲۹۴۰ نفر در سال ۲۰۱۱ . باقی مراکز پر جمعیت کوه گمبیر، موری بریج، بندر لینکلن، بندر پیریه، بندر آگوستا و ویکتوریا هاربر می باشند. در سال ۲۰۰۹ سن ترک مدرسه ۱۷ سالگی تصویب شد. آموزش و پرورش تا ۱۷ سالگی اجباری است مگر اینکه آنها در حال کار یا تحت آموزشهای دیگر باشند. سه دانشگاه دولتی و سه دانشگاه خصوصی در استرالیای جنوبی فعالیت می کنند. سه دانشگاه عمومی دانشگاه آدلاید، دانشگاه فلیندرز و دانشگاه استرالیای جنوبی . خصوصی ها دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه کالج  منابع لندن و دانشگاه کرانفیلد؛ هر شش دانشگاه در آدلاید هستند. همچنین بزرگترین ارائه دهنده عمومی آموزش فنی و حرفه ای TAFE استرالیای جنوبی که کالج هایش در سراسر ایالت تاسیس شده اند و بسیاری از مناطق روستایی آمورش عالی نیز ارائه می دهند .

حمل ونقل

استرالیای جنوبی دارای چهار تقاطع راه آهن ایالتی به پرت، به داروین، به ولز جنوبی و به ملبورن است. حمل و نقل ریلی برای بسیاری از معادن در شمال این ایالت نیز مهم است. استرالیای جنوبی شبکه گسترده جاده ای برای ارتباطات شهری و ایالتی است. جاده ها و ماشین ها رایج ترین شکل حمل و نقل در شهرهای عمده هستند. حمل و نقل عمومی در آدلاید عمدتا توسط اتوبوس و سرویس های معمولی انجام می شود.
فرودگاه آدلاید پروازهای منظمی به دیگر پایتختها شهرهای جنوب استرالیای بزرگ و بیشتر مکانهای بین المللی را دارد. این فرودگاه همچنین پروازهایی روزانه به آسیا دارد. رودخانه موری که قبلا یک مسیر مهم تجاری برای استرالیای جنوبی بود ارتباطی با مناطق داخلی و اقیانوس گولوا است.  علاوه بر آن دارای یک بندر در آدلاید است و همینطور بندرهایی مهم زیادی در امتداد ساحل برای مواد معدنی و غلات . در پایانه مسافری در بندر آدلاید خطوط گشتی مشهود است.

۱۳۹۶/۱۲/۲ ۲۰:۰۱:۴۱ ۳۰ دی ۱۳۹۶ |دسته‌بندی: استان‌ها, استرالیا|

نظر بگذارید