درباره نیو ساوت ولز بیشتر بدانید

نیو ساوت ولز

دولت و نظام قانون‌گذاری قدرت اجرایی در نیوساوت‌ولز توسط ملکه الیزابت دوم به فرمانداری اعطا شده است. فرماندار فعلی دیوید هرلی و نخست وزیر کنونی مایک بیرد از حزب لیبرال است. طبق قانون اساسی استرالیا، نیوساوت‌ولز قدرت قانون‌گذاری و وضع قوانین دستگاه قضایی را به قوانین مشترک المنافع استرالیا واگذار کرده اما استقلالش را در سایر امور حفظ کرده است. طبق قانون اساسی جدید نیوساوت‌ولز :« قوه مقننه طبق مقررات مشترک المنافع  قانون اساسی استرالیا، باید قدرت برای وضع قوانین برای صلح، رفاه و دولت خوب ولز جنوبی را داشته باشد.»
دو مجلس در نیو‌ساوت‌ولز داریم :« مجلس قانون گذاری (مجلس عوام) و شورای قانونگذاری (مجلس سنا)». انتخابات هر چهار سال یک بار در چهارم مارچ برگزار می‌شود.

خدمات ضروری

پلیس نیوساوت‌ولز  قدرت نظارت قانونی دارد. پلیس می‌تواند به بررسی جرائم قابل تعقیب در سراسر ایالت بپردازد. این استان دو مرکز خدمات آتش نشانی دارد؛ یکی برای مناطق روستایی و دیگری برای مناطق شهری. خدمات اورژانس و آمبولانس، خدمات امداد و نجات (تصادف جاده ای) همکاری مشترک بین تمام این ارکان برای نجات در مواقع اضطراری وجود دارد. سازمان امداد و نجات شامل گارد ساحلی، سرویس اضطراری ایالتی، گشت امنیت زندگی و انجمن داوطلبانه نجات می‌شود.

جمعیت

برآورد جمعیت نیوساوت‌ولز در پایان ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ ، ۷.۵۶۵.۵۰۰ نفر بوده است که نسبت به سال قبل ۱.۴ درصد رشد داشته‌است. تبارشناسی ساکنان نیو ساوت ولز به این شرح است:
۲۵ درصد استرالیایی، ۲۴.۲ درصد انگلیسی، ۷.۴ درصد ایرلندی، ۶ درصد اسکاتلند و ۴.۳ درصد چینی. ۶۲.۹ درصد از جمعیت نیو ساوت ولز در سیدنی هستند.

شبکه حمل و نقل عبور از نیوساوت‌ولز برای حمل و نقل متقابل قاره‌ای بسیار حیاتی است چون راه آهن بریزبن در کوئینزلند به پرت (استرالیای غربی) و یا ملبورن از طریق نیوساوت‌ولز امکان پذیر است. اکثر خطوط راه آهن در ایالت نیوساوت‌ولز توسط دولت ایالتی اداره می‌شوند. به عنوان مثال بلرنالد در نزدیکی مرز ویکتوریا با یک خط آهن تا ویکتوریا و به نیوساوت‌ولز متصل می‌شود. خط دیگر در آدلاید آغاز و در بروکن هیل تمام می‌شود.
جاده های اصلی مورد توجه دولت ایالتی و فدرال بوده است. حفظ این جاده ها از طریق وزارت راه و خدمات دریایی انجام می‌شود، پیش از آن توسط راه و راهنمایی و قبل از آن توسط وزارت جاده های اصلی نظارت می‌شدند. جاده های اصلی عبارتند از:
بزرگراه هیوم ارتباط سیدنی به ملبورن، ویکتوریا؛
بزرگراه شاهزادگان ارتباط سیدنی به ملبورن از طریق سواحل دریای تاسمانی؛
بزرگراه اقیانوس آرام ارتباط سیدنی به بریسبن، کوئینزلند از طریق سواحل اقیانوس آرام؛
بزرگراه نیو انگلند در حال اجرا از بزرگراه اقیانوس آرام، در نیوکاسل به بریسین توسط یک مسیر داخلی؛
بزرگراه فدرال در حال اجرا از بزرگراه هیوم جنوب گولبورن به کنبرا، قلمرو پایتختی استرالیا؛
بزرگراه استوارت در حال اجرا از بزرگراه هیوم نزدیک گنداگای به آدلاید، استرالیای جنوبی؛
بزرگراه نیوئل ارتباط روستایی ویکتوریا با کوئینزلند، عبور از مرکز نیوساوت‌ولز؛
بزرگراه غربی بزرگ ارتباط سیدنی با باتهرست.  فرودگاه کینگزفورد اسمیت واقع در حومه جنوبی سیدنی یا Mascot است. خطوط هوایی دیگر در نیوساوت‌ولز عبارتند از: جت استار، بخش اکسپرس (به عنوان رکس هم نامیده می‌شود) و ویرجین استرالیا. کشتی ها نیز در سیدنی از طریق بندرگاه سیدنی و رودخانه پاراماتا عبور می‌کنند. همچنین این شهر یک سرویس کشتیرانی در نیوکاسل دارد. همه خدمات کشتی دیگر در بخش خصوصی اداره می‌شوند.

آموزش در نیو ساوت ولز سیستم مدارس نیوساوت ولز شامل مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی و غیردولتی است. مدارس دولتی بیشتر به عنوان مدارس جامع و انتخابی و مدارس غیر دولتی شامل مدارس کاتولیک و دیگر فرقه‌ها و مدارس مستقل غیر مذهبی می‌باشند. تحصیلات تا سن ۱۷ سالگی اجباری است. به طور معمول یک مدرسه ابتدایی، آموزش و پرورش را از کودکستان تا ۶ سالگی فراهم می‌کند. بعد از آن مقطع متوسطه، که به آن دبیرستان می‌گویند آموزش و پرورش را از ۷ تا ۱۲ سالگی بر عهده می‌گیرد و سپس کالج ثانویه‌ی مدارس متوسطه، آموزش بعد از ۱۲ سالگی را پوشش می‌دهد.
یازده دانشگاه اولیه در نیوساوت‌ولز مشغول به کار هستند. دانشگاه سیدنی اولین و قدیمی ترین و بالارتبه‌ترین دانشگاه در نیوساوت‌ولز است. دیگر دانشگاهها، دانشگاه نیوساوت‌ولز، دانشگاه مکواری، دانشگاه تکنولوژی سیدنی، دانشگاه وسترن سیدنی، دانشگاه کاتولیک استرالیا و دانشگاه خصوصی نوتردام استرالیا. خارج از سیدنی دانشگاههای پیشرو مانند دانشگاه نیوکاسل، دانشگاه ولنگونگ و دانشگاه ادمیدل در نیوانگلند، دانشگاه استوارت چارلز و سواتن کراس نیز از دیگر دانشگاهها هستند.

سیدنی (Sydney):بزرگترین و قدیمی ترین شهر استرالیا است و شهری است با جذابیت های بی شمار که دویست و هجده سال از زمان تاسیس آن می گذرد. این شهر که در جنوب شرقی استرالیا واقع شده، اولین مکانی است که بیشترین میزان جهانگرد در بدو ورود به استرالیا در آن پا می گذارند. سیدنی سرشار از تنوع است. ساکنان آن ۴ میلیون شهروندی هستند که عمدتاً از پیشینه مختلف قومی، نژادی و فرهنگی برخوردارند. در هر گوشه ای از سیدنی، می توان ردپایی از فرهنگ های گوناگون را مشاهده کرد که در کنار جاذبه های طبیعی، مراکز تفریحی، پارک های ملی و حفاظت شده، موزه ها و گالری های هنری باعث شهرت جهانی شهر شده اند.آب و هوا:آب و هوای سیدنی در مناطق مختلف متفاوت است اگر چه در بیشتر مواقع آب و هوای آن معتدل است. در سیدنی میزان بارش باران نسبت به مراکز ایالت های دیگر بیشتر است. بارش باران در تمام طول سال در این شهر وجود دارد و متوسط بارش در تابستان بیش از زمستان است.
در سیدنی در حدود ۱۵۰ روز از سال باران می بارد و پر باران ترین ماه ها آوریل و ژوئن هستند. دمای هوا در زمستان به ندرت به کمتر از ۵ درجه (ژوئن و ژوئیه) می رسد و حداکثر دمای هوا در تابستان ۳۵درجه (ژانویه) است. از نسیم های خنک دریایی که در سیدنی میوزد هم نباید غافل شد.

جغرافیا و محیط زیست

ایالت را می‌توان به چهار حوزه از لحاظ جغرافیایی تقسیم کرد. سه شهر بزرگ نیوساوت‌ولز یعنی سیدنی، نیوکاسل و ولونگوگ که نزدیک یک نوار باریک ساحلی در نزدیکی مرز، شامل مناطق سرد و معتدلتری نسبت به ساحل جنوبی به سمت مناطق نیمه گرمسیری در نزدیکی مرز کوئینزلند واقع شده است. بخش عمده‌ای از نیوساوت‌ولز در محدوده غربی دارای هوای گرم و نیمه خشک است. درجه حرارت در تابستان می‌تواند سوزان و در شبهای زمستان بسیار سرد باشد. اما در شرق در امتداد دامنه‌های کوهستان بزرگ «دوایدینگ رنج» بارش بیشتر است.

اقتصاد و کشاورزی بندر کمبلا برای تجارت فولاد از طریق کشتی ها  بسیار قابل توجه است. با اینکه صنایع قدیمی مانند فولاد و کشتی سازی در نیوساوت‌ولز تا حد زیادی از بین رفته اما کشاورزی همچنان مهم است. صنایع جدید مانند فناوری اطلاعات و خدمات مالی به طور گسترده در محور سیدنی افزایش یافته است. ذغال سنگ و محصولات مرتبط بزرگترین صادرات کشور است. سیدنی برای گردشگری نیز به عنوان مرکز مهمی شناخته شده و کمک زیادی به اقتصاد نیوساوت‌ولز کرده است.
کشاورزی در دو سوم شرقی نیوساوت‌ولز گسترش یافته است. دامهای غالب مورد استفاده گاو، گوسفند و خوک است و تولید سهم بزرگی از یونجه در استرالیا، سبزیجات، میوه ها، آجیل، پشم، گندم، جو، دانه‌های روغنی، موز، شکر، برنج، مرغ  و ماهیگیری و جنگلداری از جمله تراشه‌های چوب در نیوساوت‌ولز انجام می‌شود. بزرگترین و با ارزش‌ترین منطقه پرورش اسب اصیل استرالیا در اسکون در دره‌ی هانتر واقع شده است.

تفریحات، ورزش و فرهنگنیوساوت‌ولز بیش از ۷۸۰ پارک ملی دارد و ۸ درصد ایالت را پوشش می‌دهد. این پارک ها، جنگل‌های انبوه و آبشارهایشان از جمله مناطق میراث جهانی به حساب می‌آیند. یکی از آنها، پارک ملی سلطنتی در حومه جنوبی سیدنی است.
ورزش اصلی تابستان کریکت است و تیم های حرفه‌ای در سایر ورزش ها نیز در نیوساوت‌ولز فعال هستند من جمله فوتبال استرالیایی، بسکتبال، بیس بال، راگبی و قایق سواری
نیوساوت‌ولز به عنوان پر جمعیت‌ترین ایالت استرالیا به تاسیس موسسات فرهنگی اهمیت می‌دهد. در موسیقی، بزرگترین ارکستر سمفونیک و بزرگترین شرکت اپرا استرالیا در نیوساوت‌ولز است. چند موزه بزرگ و گالری های هنری از جمله موزه استرالیا، موزه نیروگاه، موزه سیدنی و موزه هنر‌های معاصر نیز در این ایالت هستند. علاوه بر آن نیوساوت‌ولز خانه پنج آموزشگاه بزرگ است که افراد معروف بسیاری از آن ها فارغ التحصیل شدند: مدرسه هنر ملی، دانشکده هنرهای زیبا، موسسه هنرهای نمایشی فیلم استرالیا، مدرسه رادیو و کنسرواتریوم موسیقی. علاوه بر آن فیلم های بسیاری در آنجا فیلمبرداری شده است.

دانشگاه های سیدنی:

– دانشگاه نیوساوث ولز University of New South Wales UNSW
– دانشگاه تکنولوژی سیدنی University of Technology Sydney UTS
– دانشگاه سیدنی University of Sydney
– دانشگاه وولنگونگ
– دانشگاه مک کواری

۱۳۹۶/۱۲/۲ ۱۹:۵۵:۴۷ ۲۶ دی ۱۳۹۶ |دسته‌بندی: استان‌ها, استرالیا|

نظر بگذارید