به دلیل وسعت استرالیا، این کشور، شرایط هوایی گوناگونی در نواحی مختلف دارد و امکان مشاهده منطقی و تقویمی فصلها در سراسر کشور به صورت کلی و بدون تقسیم بندی وجود ندارد.

دما در این کشور بسته به ناحیه متفاوت است و دمای هوا در مناطق کوهستانی آن به پایین صفر درجه و در مناطق گرمسیر مانند نواحی شمال غرب این کشور، به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد میرسد.

به طور کلی، میتوان برای تمامی نواحی استرالیا به غیر از مناطق شمالی، چهار فصل اصلی شامل بهار، تابستان، پاییز و زمستان را در نظر گرفت و نواحی شمالی این کشور را هم میتوان به ۲ دوره زمانی کم باران و بارانی تقسیم کرد.

برای قسمت جامعی از استرالیا که شامل شهرهای محبوبی مانند سیدنی، ملبورن، آدلاید و پرث میشود، فصلهای سال از این قرار هستند:

  • تابستان:  از دی تا اسفند
  • پاییز: از فروردین تا خرداد
  • زمستان:  تیر تا شهریور
  • بهار: از مهر تا آذر

احتمالا اطلاع دارید که ناهماهنگی فصلهای کشور استرالیا با سایر نقاط دنیا، معلول قرار داشتن این کشور در نیمکره جنوبی است. این بدین معنی است که:

  • کریسمس در استرالیا در اوج تابستان و گرما اتفاق می افتد.
  • تعطیلات مدارس در استرالیا در تابستان این کشور که مصادف با زمستان اکثر نقاط دنیا است میباشند.

دمای هوا

دمای متوسط هوا در شهرهای سیدنی، کانبرا، ملبورن، هوبارت و آدلاید از قرار زیر است:

  • تابستانها: بین ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتیگراد
  • زمستانها: بین ۶ تا ۱۴ درجه سانتیگراد

دمای متوسط در شهرهایی مانند بریزبین و داروین که هوای استوایی دارند متفاوت است و میتوان دمای متوسط ۲۵ درجه سانتیگراد برای بریزبین و ۳۲ درجه سانتیگراد را برای داروین در طور سال در نظر گرفت.

موج گرما در تابستان

از حدود سال ۱۹۵۰ میلادی، دمای هوا در استرالیا به طور متوسط، ۱ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و تعداد امواج گرما افزایش و تعداد روزهای سرد کاهش یافته است.

شرایط نامساعد جوی

گردباد، برف و سیل

گردباد در نواحی استوایی استرالیا و مخصوصا در دوره بارانی هرازگاهی اتفاق می افتند و مناطق بیابانی استرالیا ممکن است به مدت زمانی خشک باشند و بارش باران هم باعث وقوع سیل شود. ماههای پر باران در این نواحی شامل اردیبهشت تا مرداد می شوند.

تنها نقاط برفی کشور استرالیا در ایالت های ویکتوریا (ایالت ملبورن) و نیو سات ولز (ایالت سیدنی) قرار دارند. این مناطق شامل کوههایی میشود که از حوالی تیر تا شهریور در آنها برف میبارد و محل پیست های اسکی این استرالیا هستند.

توجه داشته باشید که از سال ۱۹۰۰ میلادی، سیلهای ویران کننده ای در استرالیا اتفاق افتادند و میتوان گفت سال ۲۰۱۱ از بدترین سالها از جهت وقوع سیل بود.  در این سال، ایالت های ویکتوریا و کویینزلند، دومین سال پر باران خود را پشت سر گذاشتند.

گردباد ها

گردباد ها مختص شرایط هوایی استوایی هستند و به طور معمول، بین ماههای دی تا اردیبهشت در استرالیا اتفاق می افتند. ایالت استرالیای غربی، مناطق شمالی و همچنین سواحل ایالت کویینزلند، نقاطی هستند که معمولا این پدیده آب و هوایی را تجربه میکنند.

به طور متوسط، سالیانه ۶ گردباد در استرالیا اتفاق می افتد . معروفترین گردبادی که تا به حال در استرالیا اتفاق افتاده مربوط به سال ۱۹۷۴ میلادی است که منجر به فوت ۴۹ نفر و جراحت بیش از ۶۰۰ نفر در زمان کریسمس شد. اما جالب است بدانید که مرگبارترین گردباد استرالیا در سال ۱۸۹۹ اتفاق افتاد که فوت بیش از ۴۰۰ نفر را در ایالت کویینزلند در پی داشت.

نواحی خشک و بیابانی

نواحی خشک استرالیا در مرکز این کشور قرار دارند: مناطقی بیابانی با دمای بالا در طول روز و مقدار کم بارش باران.

نواحی بیابانی استرالیا دارای دمای بسیار بالا در طول روز و دمای بسیار کم در هنگام شب هستند. در طول روز، دمای این نواحی در تابستان حدود ۴۰ درجه و در زمستان بین ۱۶ تا ۲۴ و در هنگام شب، دما بین ۰ تا ۱۹ درجه متغیر است.

خشکسالی

خشکسالی پدیده ای است که در آن، دوره زمانی بلند مدتی وجود دارد که آب کافی برای استفاده مردم وجود ندارد.

خشکسالیهای زیادی طی ۲۰۰ سال گذشته در استرالیا اتفاق افتاده است که سهمگترین آنها بمدت ۸ سال (از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۳) به طول انجامیده و باعث مرگی نیمی از دامها در استرالیا گردید. خشکسالی دیگری هم بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۸ اتفاق افتاد که باعث کاهش تولید گندم در استرالیا به میزان ۴۰٪ شد.

۱۳۹۶/۱۱/۴ ۱۳:۵۱:۱۷ ۳۰ دی ۱۳۹۶ |دسته‌بندی: استرالیا, اطلاعات عمومی|

نظر بگذارید